onsdag 26 september 2012

Enklaste godaste bullreceptet


Jag och Lova bakade bullar igår och jag tänkte dela med mig av min mormors recept som är väldigt enkelt och ger underbara saftiga bullar.

Ger ca 90 bullar
200g smör eller margarin
2 pkt jäst
5 dl mjölk
2 dl socker
2 ägg
2 msk bakpulver
ca 18 dl vetemjöl

Fyllning:
250 g smör
2,5 dl socker
1 påse kardemumma (17g)

Jag brukar börja med att röra ihop fyllningen eftersom bullarna inte ska jäsa förrän i de är i formar.
Om man inte vill ha kardemumma kan man alltid ta vaniljsocker eller kanel i istället.

Smält smöret och blanda i mjölken så att det blir fingerljummet (37grader).
Smula ner jästen i en bunke och ha mjölk/smörblandningen över så att jästen smälter.
Rör i sockret och äggen.
Blanda bakpulvret med mjölet. Jag brukar blanda bakpulvret med 15 dl mjöl och sedan tillsätta mer mjöl vid utbakningen.
Rör i mjölet och knåda snabbt ihop degen.
Dela degen i två delar och kavla ut den ena, bred ut hälften av fyllningen och rulla ihop till en orm.
Skär i ca 0,5-1cm tjocka skivor och lägg varje i en bullform.
Gör likadant med andra hälften av degen.
Låt jäsa i 30-45 min.
Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker
Grädda mitt i ugnen i ca 5 min i 250 grader.

Serveras ljumna med iskall mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar